Amazon har lärt sig mycket efter blixtnedslaget som drabbade företagets datacenter i Dublin förra veckan. Amazon kommer nu inleda ett arbete med att förbättra redundansen för strömförsörjning, lastbalansering och hur de kommunicerar när problem uppstår med molntjänsterna, meddelade företaget i en summering av incidenten.

Problemen med Amazons elastiska moln ec2, ebs och databasen rds började den sjunde augusti när en generator slutade fungera. Till en början trodde Amazon att det var ett blixtnedslag som orsakade störningarna i driften, men tror nu att det var något annat och fortsätter sina undersökningar efter orsaken till felet.

Normalt när huvudströmmen försvinner tar generatorer över, men på grund av ett fel i tekniken som växlar över strömmen skedde inte detta, vilket också skapade problem med några av generatorerna. Orsaken till detta fel tros vara ett jordfel.

Amazon har gått ut offentligt och bett om ursäkt för driftstörningarna och ger användare av ec2, ebs och rds tio dagars gratis användning som automatiskt kommer att dras av den kommande räkningen från Amazon.

IDG NEWS, Mikael Ricknäs.

Är ditt företag intresserade av att bygga privat moln?
Just nu
50% 50%