Microsoft har beslutat att sänka priset på flera av sina Office 365-erbjudanden för företag. Det meddelar Kirk Koenigbauer, som arbetar på Microsofts Officeavdelning, i ett blogginlägg på torsdagen. Priserna sänks med runt 20 procent på de flesta av produkterna.

– Det har en direkt koppling med antalet kunder vi har i datacentren just nu, säger Niklas Danell, produktchef för Office 365 i Sverige.

Microsoft har än så länge inte släppt några siffror på hur försäljningen av Office 365 går, men enligt Niklas Danell ser det just nu ut att vara ett av Microsofts mest framgångsrika erbjudanden företaget haft någonsin. Det är även det som gör att Microsoft sänker priserna.

– Prisförändringen är framdriven av att vi får lägre kostnad per kund. Det är fler som delar på kostnaden och då ser vi en öppning för att sänka priserna, säger Niklas Danell.

Så det har ingenting med dålig försäljning att göra?

– Nej, det har det verkligen inte. Office 365 är på god väg att bli ett av de snabbast växande erbjudanden i Microsofts historia.

I en pristabell, som kommer från en av Microsofts partners, framgår att prissänkningarna på de olika produkterna varierar en del. Några har sänkt mer än 20 procent, andra mindre, men genomgående är sänkningarna runt de 20 procent som Microsoft säger.

Microsoft började rulla ut Office 365 sent i juni 2011. Vid den tidpunkten annonserade företaget ett antal olika erbjudanden med olika prssättningar. I grundutförande består Office 365 av tre tjänster som Microsoft driftar i sina egna datacenter, Exchange, Sharepoint och Lync, som kompletteras av webversioner av Word, Excel, Powerpoint och Onenote.

Enligt Microsoft är över 90 procent av Office 365-kunder småföretag. Microsoft har hela tiden förnekat att företaget har svårt att komma åt de stora företagen med Office 365.