Sungard har hittills främst satsat på att upplåta utrymmen i serverhallar där kunder kan ställa sina servrar och lagringsenheter för säkerhetskopiering. Nästa steg i utvecklingen är att kunderna i stället hyr hela it-infrastrukturen som en molntjänst och betalar en fast månadsavgift. Det har testats på en rad av företagets marknader sedan förra året och nu är det dags för svensk introduktion.

– Det som kanske främst skiljer oss från konkurrenterna är att vi satt ribban högre när det gäller serviceavtal. Vi åtar oss nämligen att ersätta kunder om vi misslyckas med det vi har lovat, säger Håkan Björklund, vd på Sungard Availability Services i Sverige.

Som exempel får de som drabbas av ett avbrott på en kvart gratis tjänster en hel dag.

Håkan Björklund tror att molntjänsten främst tilltalar kunder som under vissa perioder behöver extra datakraft eller vill slippa investera i egna servrar.

– Vissa kunder föredrar nog att behålla en basnivå inom it men sedan få möjlighet att utöka med kanske 20–30 procent vid behov. Sedan finns det andra kundgrupper som vill slippa sitta med ett joursystem där den egna personalen måste övervaka systemen dygnet runt, säger Håkan Björklund.

De molntjänster som Sungard erbjuder svenska kunder bygger på den infrastruktur som företaget byggt upp på Irland trots att Sungard sommaren 2009 invigde en stor datahall i södra Stockholm.

– Orsaken är att vi centraliserat våra resurser till ett ställe i Europa. Men det är ju inget som hindrar att vi i Sverige kan komma att ta över den här typen av tjänster i takt med att efterfrågan ökar. Vem vet, vi kanske kan komma att serva hela Europa framöver, säger Håkan Björklund.

Han betonar att det viktigaste för de europeiska kunderna ändå är att man kan försäkra sig om att alla data förvaras inom EUs gränser.

– Till det kommer att vi även står för den säkerhet och övervakning som krävs för it-infrastruktur där kundernas affärskritiska information finns, säger Sungards teknikchef Hardy Lagerberg.

Sedan återstår att se hur många av de befintliga kunderna som lockas av det nya tjänsteutbudet.

– Vi är mycket nöjda med Sungards tjänster men molnlösningen känns inte aktuell för oss, säger Mathias Granqvist, it-chef på Hydroscand som har 550 anställda och nöjer sig med att hyra golvplats i Sungards datahallar samt företagets tjänster för backup och återställning.